Keskusteluapua

Kirkon Palveleva puhelin ja nettiauttajat ovat valmiina kuuntelemaan sinua.

Kirkon työntekijöille voi puhua luottamuksellisesti, heillä on ehdoton vaitiolovelvollisuus.

Jos ahdistuneisuus, yksinäisyys tai muut huolet tuntuvat vievän voimat, soita kirkon Palvelevan puhelimeen. Myös verkossa saa apua.

palvelutLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua kaikissa elämän ongelmatilanteissa.

Palvelevan puhelimen päivystäjät ovat eri puolilla Suomea, eivätkä he tunne eri seurakuntien asioita.

Palveleva puhelin päivystää koko Suomessa su–to klo 18–01, pe ja la 18–03. Ruotsinkielinen päivystys on joka ilta klo 20–24.Palvelevan puhelimen numero on kaikkialla Suomessa

• 0400 22 11 80

Ulkomailta soitettaessa numerot ovat + 358 1019 0071 ja + 358 1019 0072.

Matkapuhelimella soitettaessa laskutusperusteena on oman operaattorin puheluhinnat. Lankapuhelimesta soitto maksaa paikallispuhelumaksun verran.

Apua verkosta

• Palveleva netti on avuksi  joka päivä osoitteessa www.verkkoauttaminen.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Nimettömänä käytävissä keskusteluissa on käsitelty esimerkiksi ihmissuhteita ja hengellisiä kysymyksiä. Viestiisi vastataan viiden päivän kuluessa. Vastaajat ovat tehtävään koulutettuja vapaaehtoisia. Myös he toimivat nimettömästi.
  • Kirkon Facebook-sivuLinkki avautuu uudessa välilehdessä toimii matalan kynnyksen kohtaamisen paikkana kaikille suomalaisille. Siellä on mahdollisuus keskustella ajankohtaisista, akuuteista ja vaikeistakin asioista. Sivulla toimii reaaliaikainen yksityischat, jossa päivystää kirkon työntekijöitä.
  • Kirkko Suomessa -chatLinkki avautuu uudessa välilehdessä Facebookissa. Chat on avoinna keskusteluun aina, kun työntekijä on paikalla. Keskustelu on kahdenkeskistä, ja käyttäjä näkyy chatissa anonyymisti. Chatin käyttö ei vaadi Facebook-kirjautumista. Chat on tietoturvallinen, eikä se tallennu Facebookiin. Työntekijöitä tavoittaa chatista parhaiten arkisin klo 12-20 välisenä aikana

Tekstariapu

• Tekstaritupu http://www.tekstaritupu.net/ tarjoaa apua ja tukea nuorille tekstiviestien ja sähköpostien muodossa.
  • Numeroon 050 341 9285 lähetetyt viestit pysyvät anonyymeinä ja niihin vastaa koulutettu nuoriotyöntekijä tai pappi.

Diakonianvastaanotto

• Diakoniatyöntekijän puoleen voit kääntyä esimerkiksi kokiessasi yksinäisyyttä, läheisen kuoleman, sairautta, mielenterveydellisiä- tai päihdeongelmia.

Päivystävän papin puhelinnumero kriisitilanteissa

040 139 8147

Älä jää yksin epätoivoisten ajatusten kanssa, vaan hae rohkeasti apua. Sinua autetaan!

Epätoivoisia ajatuksia? – Sinua autetaan

Aina ei jaksa yksin. Silloin voit soittaa tai chatata Kirkon keskusteluapuun tai ottaa yhteyttä omaan tai sinua lähellä olevaan seurakuntaan.

Henkinen hyvinvointi