Olkoon maljasi ylitsevuotavainen!

Onko lasisi puoliksi täysi vai puoliksi tyhjä? Tämän kysymyksen kautta hahmotetaan usein optimismin ja pessimismin eroa. Kuluneen kevään aikana pieni virus on saanut koko maailman hoippumaan optimismin ja pessimismin välissä.

Kirkkoherra ja limutuoppi

Kesän kynnyksellä tiedämme jo, että kesä ei tule tavalliseen tapaan täyttymään suurista tapahtumista, vaan monet niistä on peruutettu ja muutkin toteutetaan tavallista pienimuotoisempina. Onko siis mahdollisuuksiemme malja puoliksi tai täysin tyhjä tänä kesänä?

No ei tietenkään. Tänä kesänä on oivallinen mahdollisuus harrastaa yksinkertaisia, edullisia ja lähellämme olevaa asioita: esimerkiksi tuijotella kohon kellumista Nummijärvellä, patikoida Kauhanevalla, kuopsuttaa kukkapenkkia ja leikata nurmikkoa sekä pitää pienimuotoiset puutarhakutsut naapureille tai sukulaisille, pyöräillä jätskikioskille tai ravaintolan terassille hieman virkistäytymään, laulaa kesäisiä lauluja kirkon kupeessa kanttoriemme johdolla…

Kauhajoen seurakuntakin avaa ovensa kesäkuun alussa. Ei kuitenkaan sepposen selälleen vaan varovasti raolleen ja viranomaisohjeita noudattaen. Niinpä esimerkiksi 830 henkeä vetävään Kauhajoen kirkkoon otetaan korkeintaan 200 henkeä, jotta riittävät turvavälit säilyisivät. Seurakunta palvelee eri ikäisiä esimerkiksi jumalanpalveluksissa, toimituksissa, kesäkerhoissa ja leireillä. Samalla suosittelemme, että riskiryhmiin kuuluvat ja sairaat jäisivät kotiin. Erityisesti heille välitämme jumalanpalveluksia internetin ja paikallisradio Scoopin kautta. Kauhajoen Naapuriapu toimii kesäkuun loppun asti.

Paimenpsalmissa Jumalaa verrataan paimeneen, joka johtaa, suojelee, ruokkii ja tarvittaessa kantaakin laumansa jäseniä. Psalmin lopussa vertauskuva muuttuu. Paimenesta tulee vieraanvarainen majatalon isäntä, jonka anteliaisuudesta saamme nauttia koko elämämme ajan:

”Sinä katat minulle pöydän vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet pääni tuoksuvalla öljyllä ja minun maljani on ylitsevuotavainen. Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.” (Psalmi 23:5-6)

Toisinaan kohtaamme elämänmatkallamme olemassaoloamme uhkaavia vihollisia: sotia, sairauksia, onnettomuuksia tai muita suuria vastoinkäymisiä. Paimenpsalmi lupaa, että Herra kattaa meille armopöydän silloinkin, kun joudumme katsomaan tällaisia vihollisia silmästä silmään.

Hän sammuttaa meidän janomme täyttämällä maljamme niin täyteen, että ne ovat suorastaan ylitsevuotavaisia. Silloinkin, kun mahdollisuuksien malja näyttää inhimillisin silmin katsottuna typötyhjältä, se on täynnä Jumalan mahdollisuuksia.

Kauhajoen seurakunnan puolesta toivotan teille kaikille virkistävää kesää.

Jouko Ala-Prinkkilä

Kauhajoen seurakunnan kirkkoherra