Piispa Matti Salomäki: Sinun lahjoillasi rakennetaan yhteistä kirkkoa

"Jos sinulla on toiveita siitä, miten sinun seurakunnassasi jatkossa toimitaan, niin tiedä, että olet uskottu, toivottu ja rakastettu. Ehkä sinun paikkasi on palvella luottamushenkilönä?"

Sinustako seurakuntapäättäjä? Piirretty reitti

Piispa Matti Salomäki tarkastelee edellisten vaalien tunnuslukuja. Hän näkee mahdollisuuden osallistumisen parantamiseen juuri nyt, kun on seurakuntavaalien ehdokasasettelun aika.

– Syyskuun puoliväliin saakka voi asettua ehdolle seurakuntavaaleissa. Tähän haluan rohkaista jokaista, jolla on jokin mielipide kirkosta. Haluan kutsua seurakuntalaisia mukaan antamaan omia lahjojaan todella hyvään tarkoitukseen, kirkon yhteiseen rakentamiseen, Salomäki sanoo.

Piispa Salomäellä on pitkä kokemus seurakunnan ja kirkon hallinnosta. Hänen mukaansa taitavien ja lahjakkaiden luottamushenkilöiden merkitys on päätöksenteossa valtavan suuri.

– Olen monta kertaa saanut nähdä, miten jokin projekti on juuri luottamushenkilöiden osaamisen kautta lähtenyt etenemään oikeaan suuntaan, piispa Salomäki toteaa.

Tulevaisuutta tehdään nyt

Kirkko ei ole mikä tahansa organisaatio, vaan olemalla mukana kirkon työssä on mukana Jumalan missiossa.

– Jos seurakunnassa jokin asia tuntuu vaikealta, on nyt mahdollista tulla vaikuttamaan näihin tilanteisiin ja tulla tekemään parempaa seurakunta, Salomäki kutsuu.

Piispa Salomäki sanoo kirkon olevan yhteisö, jonne kaikki ovat tervetulleita sellaisina kuin ovat. Uudet luottamushenkilöt päättävät muun muassa siitä, millaista toimintaa seurakunnassa järjestetään ja mihin seurakunnan varoja käytetään. Kiinteistöihin ja metsiin liittyvät asiat kiinnostavat monia ja niihinkin liittyvät päätökset tehdään seurakunnissa yhdessä luottamushenkilöiden kanssa.

– Jos sinulla on toiveita siitä, miten sinun seurakunnassasi jatkossa toimitaan, niin tiedä, että olet uskottu, toivottu ja rakastettu. Ehkä sinun paikkasi on palvella luottamushenkilönä? Asetu ehdolle ja tule mukaan yhteisen tulevaisuuden rakentamiseen, piispa Salomäki sanoo.

Harriet Urponen

Sun Jun 12 19:00:00 EEST 2022