Kauhajoen Naapuriapu

Kauhajoen seurakunnan ja kaupungin Naapuriapu aloittaa toiminnan

Jaana Lehtimäki nostaa kauppakasseja autosta

Jaana Lehtimäki kävi M-marketissa hoitamassa ikäihmisen puolesta kauppareissun

Kauhajoen seurakunta on yhteistyössä Kauhajoen kaupungin kanssa aloittamassa Kauhajoen Naapuriapu -toiminnan. Toiminnan tarkoituksena on saattaa yhteen avuntarvitsijat ja vapaaehtoiset auttajat mahdollisimman luotettavalla tavalla. Koronavirustilanteen takia yli 70-vuotiaat, riskiryhmiin kuuluvat ja karanteenissa olevat henkilöt saavat pyytää Naapuriavun kautta maksutonta asiointiapua Kauhajoen alueella. Asiointipalvelu sisältää apteekki- ja päivittäistavaraostokset.

Naapuriaputoiminnan alustana toimii Facebookin Kauhajoen Naapuriapu -ryhmä. Vapaaehtoiseksi haluavat lähettävät liittymispyynnön ylläpitäjille koordinaattori Maaret Strangille ja tiedottaja Jennika Hannusaarelle. Ryhmässä ei julkaista henkilötietoja, vaan tarpeelliset tiedot ohjataan ylläpitäjien kautta suoraan auttajille.

Apua tarvitsevat voivat olla suoraan yhteydessä koordinaattoriin puhelimitse päivystysaikana ma-pe klo 9-12, puh. 040 61 94855

Koordinaattori välittää vapaaehtoiselle tiedot kuinka toimia. Vapaaehtoiset ovat vaitiolovelvollisia ja allekirjoittavat vaitiolo- ja salassapitoasiakirjan. Apua tarjottaessa otetaan huomioon myös THL:n ohjeet hygieniasta ja turvavälistä. Kauhajoella liikkeet ovat yhteistyössä Naapuriavun kanssa siten, että vapaaehtoinen saa mukaansa laskun ostoksista, jonka hän toimittaa asiakkaalle ostosten toimittamisen yhteydessä. Myös tilin luominen kauppaan on mahdollista, ja kauppa laskuttaa ostokset kerran kuukaudessa suoraan asiakkaalta. Rahan tai pankkikorttien tai -tunnuksien käsittelyä ei siis kuulu toimintaan ollenkaan, vaan asiointi tapahtuu ainoastaan tämän laskutustavan hyväksyvissä liikkeissä. Tällä laskutustavalla on tarkoitus minimoida väärinkäytösten riskit.

2020-03-27 15:40:00.0