Koronan vaikutus Kauhajoen seurakunnan toimintaan lokakuussa

Seurakunnan järjestämien tilaisuuksien väkimäärä rajoitetaan 20 henkeen lukuunottamatta Kauhajoen kirkkoa ja seurakuntakeskusta, joihin voidaan ottaa 50 henkeä.  Maskia kehotetaan käyttämään kaikissa tilaisuuksissa.

Diakoniatyöntekijät maskit kasvoillaan

Taustatilanne

Korona-tilanne on huomattavasti heikentynyt myös Etelä-Pohjanmaalla. Suupohjan tilanne on edelleenkin varsin hyvä. Seinäjoen sairaanhoitopiiri on antanut koronasuosituksia, jotka liittyvät mm. maskin käyttöön ja väkimäärärajoituksiin. Länsi-Suomen AVI ei kuitenkaan ole antanut koko aluetta koskevia määräyksiä, vaan on korostanut paikkakuntakohtaista harkintaa. Kauhajoen kaupunki on julkaissut seuraavan tiedotteen:
”Kasvomaskisuositus yli 15-vuotiaille julkisissa sisätiloissa, joissa lähikontakteja ei voi välttää, esim. kaupoissa ja kirjastoissa. Tarkempi ohjeistus löytyy THL:n sivuilta. Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kiihtymisvaiheen ohjeistuksen mukaan Kauhajoen kaupunki antaa vahvan suosituksen siitä, ettei yli 20 hengen kokoontumisia järjestetä. Suositus on voimassa 31.10.2020 saakka. Asiointi Kauhajoen kaupungintalolla ja muissa kaupungin viranomaispalveluissa vain ajanvarauksella."

Kauhajoen seurakunnan toiminta lokakuussa

Kauhajoen seurakunnan järjestämässä toiminnassa väkimäärä rajoitetaan 20 henkeen kaikissa muissa tiloissa paitsi Kauhajoen kirkossa ja seurakuntakeskuksessa, joihin voidaan ottaa enintään 50 henkeä. Seurakunnan toimintaan osallistuvia kehotetaan käyttämään maskia kaikissa tilaisuuksissa.Seurakunta varautuu tarjoamaan maskin niille, joilla ei ole maskia mukanaan. Tilaisuuksissa on huolehdittava muustakin hygieniasta, esimerkiksi käsien desinfioinnista sekä turvaväleistä. Seurakunta ei järjestä toimintaa, jonka hygienistä turvallisuutta ei voida riittävästi taata.

Jumalanpalvelukset järjestetään sanajumalanpalveluksen kaavalla eli ilman ehtoollisenviettoa.Ne ovat katsottavissa seurakunnan Youtube-kanavalla (tallenteina 2 viikkoa) sekä kuunneltavissa paikallisradio Scoopissa(107.1 MHz). Keskiviikkoisin seurakunnan Youtube-kanavalle ilmestyy uusi viikkohartaus. Kirkolliset toimitukset (esim. kasteet, vihkimiset ja hautaansiunaamiset) toteutetaan seurakunnan tiloissa. Tartuntaketjujen ehkäisemiseksi seurakunnan työntekijät tulevat koteihin vain painavista perusteita (esim. sairaan ehtoollinen). Kirkkoherranvirastoon sekä muihin seurakunnan palvelupisteisiin asiointi tapahtuu ensisijaisesti etänä eli puhelimitse ja sähköpostilla.

Tämä ohjeistus on voimassa 12.10.-31.10.2020.Vahva maskisuositus on voimassa heti.

Kauhajoella 8.10.2020
Kauhajoen seurakunnan johtoryhmän puolesta