Kasteen lahja

Syntynyt lapsi on kaunis lahja. Lämpimät onnittelut suuren elämänihmeen edessä. Vauva ansaitsee kaikkea hyvää ja kaunista. Kaste on yksi sellainen asia, lahja, joka kantaa halki elämän. Kasteessa Jumala kutsuu lapsen perheeseensä vanhempien valitsemalla nimellä. Lapsi pääsee myös kotiseurakunnan jäseneksi.

Kauan ennen kuin tänne synnyit
sinut tunsi jo Jumala
oli päiväsi pilvisinkin
Hänen tiedossansa
joka ainoa päiväsi jo ennen syntymääsi
olet kuva rakkaudesta
Luojan kaunein ajatus.

- Pia Perkiö

Ristiäiset Kauhajoen seurakunnassa

Lapsen syntymän jälkeen vanhemmat ottavat yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Ennen kastetilaisuutta pappi keskustelee vanhempien kanssa kasteeseen liittyvistä käytännön järjestelyistä. Pääsääntöisesti pappi vierailee perheen kotona.

Lapsen synnyttyä vanhemmat saavat kotiinsa rekisteröinti-ilmoituksen, joka on väestörekisterikeskuksen lomake. Siihen vanhemmat merkitsevät lapsen tiedot. Pappi täyttää kastetta ja kummeja koskevat kohdat ja toimittaa Kirkkoherran virastoon.

Opas ristiäisten järjestämisestä löytyy tästä.

Kastetoimituksen kulku kastekotiin on täällä.

Menuehdotukset ja hinnasto löytyy tästä

Varaa kaste

Ristiäiset on iloinen juhla, josta ei tarvitse ottaa suorituspaineita. Juhlan voi järjestää maksutta seurakuntien tiloissa mutta myös esimerkiksi kotona tai mummolassa. Kaste voi myös olla osa ehtoollisjumalanpalvelusta, jolloin kasteen merkitys seurakunnan yhteyteen liittämisenä tulee kauniisti esiin.

Mikäli lapsesi kastetaan Kauhajoella, soita Kauhajoen seurakunnan kirkkoherranvirastoon ja varaa kastepappi ja tila, mikäli kaste suoritetaan seurakunnan tiloissa. Kirkkoherranviraston  puh. 06 2342 311.

Ristiäisten tarjoilu

Ristiäisiin voi halutessaan järjestää tarjoilun. Tarjoilusta aiheutuvista kustannuksista sovitaan sen järjestäjän kanssa.

Muita käytäntöjä kastejuhlassa

Kastepäivä on tavallisimmin sunnuntai tai lauantai, mutta kaikki päivät käyvät. Kotiseurakunta lahjoittaa lapselle kastekynttilän ja kastetodistuksen sekä kummeille annettavat kummitodistukset. Mikäli lapsi kastetaan toisella paikkakunnalla tai kastava pappi tulee muualta kuin Kauhajoen seurakunnasta, kynttilä ja todistukset noudetaan kotiseurakunnan kirkkoherranvirastosta.

Katso myös:

Vinkkejä kummille

YouTube-video

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

YouTube-video