Tuomme luokse Jeesuksen,

Hän saa turvan kestävän,

kasteen lahjan elämän.

virsi 218

Kastejuhla on lapsen ensimmäinen juhla. Kasteesta voidaan sopia puhelimitse kirkkoherranviraston kanssa mieluiten kaksi viikkoa ennen toivottua kastepäivää. Virastossa sovitaan kastepäivästä, kastavasta papista sekä kastejuhlapaikasta.

Kaste voidaan toimittaan kirkossa, kotona tai muussa sopivassa tilassa. Kaste voidaan liittää myös osaksi sunnuntain jumalanpalvelusta. Suosittelemme, että kastejuhla järjestettäisiin sunnuntaina. Ns. perhepappi voi tulla myös oman seurakunnan ulkopuolelta. Kastejuhla kokoaa yhteen sukulaiset, ystävät ja läheiset. Kasteessa tulee olla läsnä vähintään kaksi luterilaisen kirkon konfirmoitua jäsentä kummeina. Lisäksi kummeina voi olla muita henkilöitä, jotka ovat jäseninä lapsikasteen hyväksyvässä kirkossa.  Varaathan kasteen kahden kuukauden sisällä vauvan syntymästä!

Kauhajoen seurakunnan esite kastekotiin löytyy täältä.

Kasteen kulku löytyy täältä.

Maistraatin tiedote lapsen vanhemmille löytyy täältä.

Tietoa lapsen sukunimestä löytyy täältä.