Alttari ja taideteokset

Kirkkoon astuvan katseen vangitsee 18 metrin korkuinen alttarimosaiikki, jonka päällä on 13-metrinen pronssiristi. Tyhjä risti kertoo, että Jeesus on voittanut kuoleman ja ylösnoussut. Kirouksen puusta on tullut kristityille voitonmerkki. Taustamosaiikki alkaa alhaalta punaisen pilkuttamana mustana värinä. Voisi ajatella, että se kuvaa maahan ja myös meidän syntiemme pimeyteen vuotanutta Jeesuksen sovintoverta. Mosaiikki vaalenee ylöspäin kuin Kristuksen omien elämä, joka kirkastumistaan kirkastuu aina sydänpäivään saakka. Toivo Luoma on muurannut (koonnut) mosaiikkialttaritaulun. Siihen tarvittiin n. 300 000 mosaiikkipalaa. Luoma on muurannut myös kirkon lehterille johtavan eteisen seinän.

Taiteilija Eino Räsäsen valmistamat patsaat alttarilla ovat yhdyssiteenä vanhaan kirkkoon, jossa ne Mariana ja Johanneksena suuntasivat katseensa ristiinnaulittuun Jeesukseen.

Kirkon kuorissa eteläsivulla on Antti Salmenlinnan ja Gunnar Forsströmin tekemä lasimaalaus. Taideteoksessa Kristus kuvataan tulevaksi kauhajokiseen maisemaan. Pohjoisen peltoaukean laidalla näkyy Hämes-Havusen rakennusryhmä. Lasimaalauksen ylälaidassa on Jeesuksen sanat: ”Sen tähden olkaa tekin valmiit, sillä hetkenä, jona ette luule Ihmisen Poika tulee”. Tätä Jeesuksen tulon yllätyksellisyyttä taiteilijat ilmaisevat kuvaamalla maisemaan eriaikaisia maanviljelystöitä: kyntöä, kylvöä ja korjuuta; oraspelto ja kypsä lainehtiva vilja rinnan. Kaikenikäiset ihmiset arkisissa töissään tulevat kohtaamaan saapuvan Herran, oli sitten sodan tai rauhan aika. Lasimaalauksen punaiset liekit viittaavat Suomen sodan aikaan, jolloin venäläiset polttivat koko kirkonkylän, myös silloisen kirkon. Kuvan alalaidassa on lohduttava psalmin lause: ”Mutta minä turvaan sinun armoosi, riemuitkoon minun sydämeni sinun avustasi.”

Kirkon lamput ovat tiimalasin muotoiset; ne symboloivat aikamme katoavaisuutta ja ovat myös ehtoollismaljan symboli.

Kirkon takaosan seinällä on taiteilija Eino Räsäsen valmistama reliefi ”Jeesus siunaa lapsia”. Kirkon takaosassa on myös on taiteilija Oiva Lohiluoman suunnittelema ja Kauhajoen maa- ja kotitalousnaisten lahjoittama lähetyskynttelikkö.  Sen 42 kynttiläsijaa (yhtä monta kuin lahjoittajajärjestössä oli kyläosastoja) kuvaa yli maapallon leviävää evankeliumin julistusta.