Liturgiset värit

Valkoinen on väri, johon kaikki muut värit sisältyvät. Omistetaan Jumalalle, pyhille ja autuaille. Ilon, kiitoksen, puhtauden, viattomuuden, oikeamielisyyden, pyhityksen ja pyhyyden väri. Käytetään Kristus-juhlina, jolloin seurakunta iloitsee Jumalan sille lahjoittamasta Vapahtajasta – pelastuksesta, jonka Hän toi, sekä kuolemasta saadusta voitosta. Valkoiset kirkkotekstiilit ovat käytössä 25 kertaa kirkkovuoden aikana.

Punainen on tulen, veren, Pyhän Hengen ja Kristuksesta todistamisen väri. Myös elämän, vapauden, jumalallisen rakkauden ja evankeliumin hyvän ilmoituksen väri. Punaiset kirkkotekstiilit ovat käytössä 6 kertaa kirkkovuoden aikana.

Violetti on punaisen ja mustan yhdistelmä; punainen kuvaa Jumalan rakkautta ja musta surua synnin vuoksi. Katumuksen, parannuksen ja odotuksen väri. Violetit kirkkotekstiilit ovat käytössä 13 kertaa kirkkovuoden aikana. Perimätieto: Jeesuksen puku olisi ollut violetti.

Vihreä Kristuksen elämä on kuin vilja, joka kylvetään, kasvaa, kypsyy ja korjataan. Elämän (kasvamisen) ja arjen väri. Vihreän värin tekstit puhuvat siitä, mitä elämä uskossa merkitsee, eli käytännön kristillisyydestä. Vihreät kirkkotekstiilit ovat käytössä 24 kertaa kirkkovuoden aikana.

Musta on värien hauta. Syvän murheen ja katoavaisuuden väri. Mustan yhteydessä ei saa käyttää kultaa, joka on valon symboli, vaan hopeaa, joka on kuun (= lainavalon) symboli. Mustaa käytetään vain pitkäperjantaina ja hautauksissa papin stoola voi olla musta.

Hopea kuvaa myös mielen puhtautta ja kultainen aurinko Jumalan kirkkauden ja valtasuuruuden runsautta.