Liturgiset astiat, kirkkotekstiilit ja niiden käyttö kirkollisissa toimituksissa ja jumalanpalveluksissa

Alba: Alban perusta on kastepuvussa, se kuvaa uskovien yhteistä pappeutta. Jumalanpalveluksessa palvelusta suorittavalla henkilöllä tulisi yleensä olla yllään alba.

Stoola: Stoola on viran tunnus. Läntisen perinteen mukaan stoolaa käytetään yleensä ristissä. Stoola solmitaan ristiin siten, että oikean olkapään yli kulkeva osa on päällä. Stoolan väri vaihtelee kirkkovuoden ajankohdan mukaan. Suomessa on yleistä myös käytäntö antaa stoolan riippua vapaasti. Stoola voidaan laittaa joko vyön alle tai päälle. Jumalanpalveluksissa, joissa ei vietetä ehtoollista, tai kirkollisissa toimituksissa alttaripalvelusta suorittavalla papilla voi olla kuorikaapu. Stoola on silloin ristissä. Myös kuorikaavun väri noudattaa kirkkovuoden liturgisia värejä.

Kasukka: Ehtoollista vietettäessä liturgilla on stoolan päällä kasukka. Kasukan väri noudattaa myös kirkkovuoden liturgisia värejä. Kasukan kuvioinnista tulee esiin värin symboliikka, kuvien on sovittava yhteen värin merkityksen kanssa. Helsingin tuomiokirkossa on tallella vanha hopealla koristettu musta kasukka muistona ajalta, jolloin pitkäperjantaina vietettiin ehtoollista.

Kaapu: Piispan viran merkit ovat: stoola, kaapu, sauva ja risti. Piispan stoola on aina suorassa koska piispalla on piispan risti rinnallaan. Kaavun selkään on kirjailtu Kristus-monogrammi.

Alttari: Alttari on Kristuksen läsnäolon merkki kirkossa. Alttarilla on valkea liina, sitä kiertää antependium, jonka väri vaihtelee kirkkovuoden ajankohdan mukaan. Lisäksi alttarilla on kukkia, risti tai krusifiksi. Alttarilla olevien kynttilöiden lukumäärä vaihtelee kirkkovuoden pyhien mukaan. On varottava tuomasta alttarille sille kuulumattomia esineitä. Hiippakunnan piispan ollessa jumalanpalveluksessa lisätään alttarille ns. piispan kynttilä. Pitkäperjantaina alttari on verhoiltu mustalla ja siellä on ainoastaan krusifiksi.

Kirjaliina: Saarnatuolin ns. kirjaliinassa näkyy myös kirkkovuoden väri.

Ehtoollinen: Ennen jumalanpalveluksen alkua ehtoollisaineiden säilytysastiat tuodaan alttarille. Viinikannu on vasemmalla ja leipäastia oikealla puolella. Liturgi tuo alttarille ehtoollisen jakoastiat. Ne on peitetty liinalla, jossa näkyy liturginen väri. ”Tulkaa, sillä kaikki on valmistettu”.

Kastemalja kastetoimitusta varten: Kastemaljan reunalle tai sen välittömään läheisyyteen sijoitetaan liina sekä mahdollisesti kastekynttilä.

Vihkiryijy: Avioliittoon vihittäessä voidaan alttarilla käyttää vihkiryijyä, jonka päällä vihittävät seisovat.

Katafalkki alttarin edessä siunaustoimitusta varten: Arkku nostetaan katafalkille. Liturgisena värinä hautaustoimituksessa voi olla valkoinen tai musta. Voidaan myös seurata kirkkovuoden väriä.

Kolehti: Kolehdin kanto voidaan suorittaa joko varrellisella haavilla tai kiertävällä haavilla.