Kirkkotekstiilit

Kirkkotekstiilit ovat osa kirkon symboliikkaa. Ne on tarkoitettu myös kirkon koristamiseksi ja juhlistamiseksi taiteena sekä käyttötekstiileiksi. Kristilliset vertauskuvat ovat syntyneet vuosisatojen kuluessa ja ne tunnetaan kaikkialla kristillisessä maailmassa ilman tulkintaa. Suomalaisten kirkkotekstiilien historia on lähes yhtä pitkä kuin vanhimpien kirkkorakennustemme. Tuntiessamme taustoja, kirkkotekstiilit auttavat ymmärtämään ja yhdistämään menneen tämän päivän jumalanpalveluksissa.
Osa tekstiileistä pelastui vanhan kirkon palosta. Alttarivaatteet on suunnitellut tekstiilitaiteilija Hillervo Beloff Kurikasta.

Alttarivaatteissa on aiheena kala ja leipävertaus. Tänäkin päivänä Jumalan sana riittää ravinnoksi jokaiselle. Toisena aiheena on pohjalaiset pellot ja lakeus. Kolmantena aiheena ristin kuvat (12), jotka kuvaavat apostolien määrää.