Kauhajoen Kamarikuoron ja Ortodoksisen kamarikuoron konsertti

la 20.4. klo 18.00

Kauhajoen kirkko

Konsertissa esiintyvät Kauhajoen kamarikuoro, joht. Romuald Podlesny ja Ortodoksinen kamarikuoro (Orthodox Chamber Choir) joht. Irina Tchervinskij-Matsi .

Konsertti on osa Kauhajoen Kriuhnaasut -tapahtumaa. Pääsymaksu 10€.
Konsertin järjestää Kauhajoen kamarikuoro ry.

Kauhajoen kamarikuoro esittää Sulo Salosen 10 koraalimotettia.

Ortodoksinen kamarikuoro saapuu Kauhajoelle konsertoimaan Tomos 100 -juhlakonsertilla, joka on musiikillinen matka Suomen ortodoksisen kirkkomusiikin historiaan autonomian alkuvuosista nykypäivään.
Ortodoksisen kirkon ja kirkkomusiikin
juuret ovat perinteessä, mutta eri aikakausien säveltäjät ovat vuoroin ottaneet etäisyyttä slaavilaiseen ja bysanttilaiseen traditioon, vuoroin lähestyneet niitä. Konsertin ohjelma koostuu jumalanpalvelusveisuista eri vuosikymmeniltä, ja säveltäjänimiin lukeutuvat muun muassa Boris Jakubov (1894-1923), joka kuului ensimmäisiin suoraan suomen kielistä ortodoksista kirkkomusiikkia säveltäneisiin, Peter Mirolybov (1918-2004), joka toimi Uspenskin katedraalin pitkäaikaisena kuoronjohtajana ja Leonid Bashmakov (1927-2016), joka muun sävellystyönsä ohessa sävelsi laajan tuotannon ortodoksista jumalanpalvelusmusiikkia.
Konsertin juonnon on laatinut yliopistotutkija (tenure track) Maria Takala-Roszczenko.
Ortodoksinen kamarikuoro on perustettu vuonna 1995 ja siinä on 25 laulajaa eri puolilta Suomea. Vuodesta 2017 alkaen kuoron taiteellisena johtajana on toiminut TM kanttori Irina Tchervinskij-Matsi. Kuoron ohjelmisto sisältää pääsääntöisesti slaavilaista ja suomalaista ortodoksista kirkkomusiikkia 1800-luvulta 2000-luvulle. Konserttien ohella kuoron toimintaan on perustamisesta saakka kuulunut laulaminen ortodoksisissa jumalanpalveluksissa. Lisäksi kuoro on julkaissut ahkerasti äänitteitä, joista koottu uusi koostelevy "Ylistämme ja veisaamme" on saatavissa juhlakonsertin yhteydessä.
Lämpimästi tervetuloa konserttiimme juhlimaan Suomen ortodoksisen kirkon autonomian 100-vuotisjuhlaa! Näytä vähemmän