risti kädessä

Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Jumalanpalvelus

Jumalanpalvelus on yhdessäoloa ja keskustelua Jumalan kanssa. Sinne voi tulla olemaan, rauhoittumaan, hiljentymään ja ihmettelemään. Me saamme puhua Jumalalle rukouksissa ja kuunnella häntä raamatunteksteissä ja hiljaisuudessa. Kuten aidossa keskustelussa, jumalanpalveluksessakin voi olla vain omana itsenään. Toisille tärkeitä ovat rukoukset, tekstit ja saarna, toisille musiikki, hiljaisuus tai ehtoollinen. Joka tapauksessa jumalanpalvelus on ainutlaatuinen paikka olla rauhassa ja rakentaa suhdetta Jumalan kanssa.

Tervetuloa messuun!

Jumalanpalveluksia järjestetään jokaista seurakuntalaista varten.

Osallistuminen ei vaadi erityisosaamista, vaan olet tervetullut juuri sellaisena kuin olet. Jos kuitenkin arvelet, että messun eri osien merkitykseen tutustuminen olisi kiinnostavaa, hyppää mukaan tähän kulttuuritulkkaukseen. Toivottavasti tästä on iloa!

Messussa on paljon yksityiskohtia: pappi ja seurakunta laulavat vuorotellen, osa rukouksista lausutaan yhdessä, osaan taas liitytään hiljaa mielessä. Välillä noustaan seisomaan. Kaikkien näiden tapojen tarkoitus on auttaa osallistumaan ja ilmaisemaan itseään. Ne ovat kuitenkin kehittyneet satojen vuosien aikana, joten on luonnollista, että ne saattavat tuntua meille nykyihmisille vierailta. Toisaalta jokin vanha ja ikiaikainen voi yllättää tuoreudellaan.

Saat vapaasti olla mukana messun osissa tai istua rauhassa ja tarttua siihen, mikä sinulle on merkityksellistä. Yleensä messussa on käsiohjelma, joka ohjaa, mitä sanoa ja milloin seisoa tai istua.

Kotiehtoollinen

Mikäli ehtoolliselle tuleminen on vaikeaa, voit pyytää kotiehtoollista. Ehtoollisen saa halutessaan kirkossa omalle paikalle, kun käy kertomassa toiveensa ennen messua ehtoollisen toimittajille tai vinkkaa rohkeasti ehtoollisen aikana.

jumalanpalvelus = seurakunnan yhteinen kokoontuminen, jossa rukoillaan, lauletaan ja luetaan Raamattua

messu = jumalanpalvelus, jossa vietetään ehtoollista