Leirit ja leirikoulut

Leirikeskus Majaniemi sijaitsee luonnon kauniilla paikalla, kirkasvetisen Nummijärven rannalla, niemessä. Majaniemi tarjoaa rauhalliset ja viihtyisät puitteet isoille ja pienemmillekin leireille ympäri vuoden. Tilat ovat esteettömät. Päärakennus, majoitusrakennus Majoila, saunarakennus, rantasauna, Riihikirkko tapuleineen ja nuotiopaikka muodostavat toimivan kokonaisuuden.

Majaniemen leiriperinteet ulottuvat aina vuoteen 1960 saakka. Vuosikymmenten vieriessä Majaniemi on laajentunut, rakennuksia on rakennettu lisää, remontoitu ja aikanaan ne on korvattu uusilla. Päärakennus saneerattiin vuonna 2013 ja uusi majoitusrakennus Majoila otettiin käyttöön kesällä 2014.

Majaniemen päärakennuksessa on lämminhenkinen ja valoisa 100 henkilön opetus- ja ruokailutila, jonka suurista ikkunoista siintää molemmin puolin järvimaisema. Tilassa on modernit opetustekniset välineet; videotykki, läppäri ja äänentoisto.

Päärakennuksen lisäksi opetus- ja ryhmätyötiloja on majoitusrakennus Majoilassa noin 30 henkilölle sekä takkahuoneessa noin 20 henkilölle. Majoilan suojissa majoittuu mukavasti jopa 54 henkilöä. 1 – 6 henkilön huoneita on 12, joista kahdessa on inva-mitoitus. Huoneissa on kerrossängyt, wc- ja suihkutilat käytävällä. Majoilassa on myös kaunis oleskelu/ryhmätyötila, jonka isot ikkunat avautuvat järvelle. Tilassa on minikeittiö ja takka. Takkahuone sijaitsee saunarakennuksessa.

Saunarakennuksen kolme saunaa wc-, suihku- ja pukeutumistiloineen tarjoaa mahdollisuuden virkistäytymiseen ja välillä voi viilentyä Nummijärven raikkaassa vedessä. Rannalla on uimalaituri. Saunoihin mahtuu kerralla noin 30 saunojaa. Aivan rannan tuntumassa on perinteinen puulämmitteinen rantasauna, jossa ei ole erillistä peseytymistilaa.

Kävelymatkan päästä leirikeskuksen alueelta sijaitsee Ylimysjärven lintutorni, lyhyen ajomatkan päässä taas Alpon Savanni, Kammikylä, Dimonan ratsastustalli. Pitkä ei ole myöskään Lapinkaivolle, Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuistoon tai Särkikosken Myllylle.