Seurakuntaliitos ja seurakuntavaalit

Syksyn seurakuntavaaleissa karijokiset voivat äänestää myös kauhajokisia ehdokkaita ja kauhajokiset karijokisia ehdokkaita.

Pyöreä vaalilogo Uskottu Toivottu Rakastettu

Kirkkohallitus vahvisti 24.8 kokouksessaan Karijoen ja Kauhajoen seurakuntien liitoksen. Liitossopimuksen mukaisesti Karijoen seurakunnasta tulee ensi vuonna Kauhajoen seurakunnan kappeliseurakunta. Virallisen päätöksen kappeliseurakunnan perustamisesta tekee ensi vuoden helmikuussa kokoontuva laajentuneen Kauhajoen seurakunnan kirkkovaltuusto. Karijoen kappeliseurakunta on hallinnollisesti ja taloudellisesti osa Kauhajoen seurakuntaa, mutta kappelineuvosto suunnittelee seurakunnallista toimintaa Karijoen alueella.

Tämän vuoden marraskuussa järjestetään seurakuntavaalit, joissa kauhajokiset ja karijokiset valitsevat yhdessä laajentuneeseen seurakuntaan uudet kirkkovaltuutetut. Uusi kirkkovaltuusto puolestaan valitsee jäsenet kirkkoneuvostoon, kappelineuvostoon ja työalojen johtokuntiin.

Koska Karijoen ja Kauhajoen seurakunnat ovat vielä syksyn seurakuntavaaleissa erillisiä seurakuntia, niin vaaleissa on kaksi äänestysaluetta, mutta ehdokaslistat ovat äänestysalueiden rajat ylittäviä. Niinpä karijokiset voivat äänestää myös kauhajokisia ehdokkaita ja kauhajokiset karijokisia ehdokkaita.

Seurakuntavaalien ehdokasasettelu päättyy 15.9. Varsinainen äänestyspäivä on 20.11 ja ennakkoäänestys 8-12.11. Varsinaisen äänestyspäivän äänestyspaikkana toimivat kummankin seurakunnan kirkkoherranvirastot. Ennakkoäänestyspaikoista ilmoitetaan myöhemmin. Vaaleja suunnittelee kummankin seurakunnan jäsenistä muodostettu vaalilautakunta. Ennen vaaleja jokainen äänioikeutettu seurakunnan jäsen saa postilaatikkoonsa vaalikirjeen.

Omasta puolestani tahdon toivottaa karijokiset tervetulleiksi seurakuntayhteyteen kauhajokisten kanssa.

Jouko Ala-Prinkkilä

Kauhajoen seurakunnan kirkkoherra