Kokoontumisrajoitusten lieventäminen jumalanpalvelusten, kirkollisten toimitusten ja muiden seurakuntatilaisuuksien osalta 1.8.2020 alkaen (6.7.2020)

Valtioneuvosto on 17.6.2020 linjannut, että kokoontumisrajoituksia lievennetään 1.8.2020 alkaen. Aluehallintovirastot ovat 1.7.2020 antaneet asiasta määräyksen, jonka mukaan:

– Alle 500 henkilön yleisötilaisuudet ovat sallittuja 1.8.2020 alkaen ilman erityisehtoja. Tämä tarkoittaa, että aiemmat määräykset turvajärjestelyistä eivät ole enää voimassa oikeudellisesti velvoittavina. Aluehallintovirastot kuitenkin suosittelevat, että tilaisuuksissa noudatetaan edelleen THL:n ja OKM:n 14.5.2020 antamaa ohjetta koronaviruksen leviämisen estämiseksi.

– Yli 500 henkilön yleisötilaisuuksia voi järjestää 1.8.2020 alkaen sisä- ja ulkotiloissa edellyttäen, että niissä noudatetaan THL:n ja OKM:n 14.5.2020 antamaa ohjetta koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Yleisö on tarvittaessa jaettava erillisille alueille, jotta ohjeen noudattaminen on mahdollista. Tämän arvioinnista ja käytännön soveltamisesta vastaa tapahtuman järjestäjä.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat antoivat 5.5.2020 ja 19.5.2020 ohjeet jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten osallistujamäärästä 1.6.2020 alkaen. Näissä ohjeissa piispat kehottivat seurakuntia noudattamaan aluehallintovirastojen määräyksiä sekä yleisötilaisuuksien järjestämistä koskevien velvoitteiden että niitä koskevien suositusten osalta. Näin toimitaan jatkossakin, ja aluehallintovirastojen 1.7.2020 antaman määräyksen perusteella piispojen ohjetta päivitetään seuraavasti.

Jumalanpalvelukset, kirkolliset toimitukset ja muut seurakuntatilaisuudet

Erityisjärjestelyt kuten turvavälit eivät ole enää elokuussa pakollisia alle 500 hengen tilaisuuksissa. Piispat kuitenkin suosittelevat, että jumalanpalveluksissa, seurakunnan tiloissa järjestettävissä kirkollisissa toimituksissa ja muissa seurakuntatilaisuuksissa noudatetaan edelleen viranomaisohjeita koronaviruksen leviämisen estämiseksi ja että henkilömäärä suhteutetaan yhä 1–2 metrin turvavälein tilaan sopivaksi. 1.8.2020 alkaen osanottajamäärä voi ylittää 500 henkeä aluehallintovirastojen määräyksiä noudattaen.

Perheen kirkollisen toimituksen jälkeen järjestämä kaste- tai hääjuhla tai muistotilaisuus on yksityistilaisuus. Vastuu yksityisen tilaisuuden toteutuksesta on sen järjestäjällä, ei seurakunnalla. Samoin vastuu kodeissa tai muissa yksityistiloissa toteutettavista kirkollisista toimituksista on tilaisuuden järjestäjällä. Yksityistilaisuuksien enimmäisosanottajamääräksi viranomaiset suosittelevat 1.8.2020 alkaen 500 henkeä. Lisäksi viranomaiset suosittelevat, että ohjetta turvaetäisyyksistä ja hygieniajärjestelyistä noudatetaan myös yksityistilaisuuksissa.

Päätöksenteko ja ohjeiden soveltaminen

Kokoontumisrajoituksiin liittyvästä päätöksenteosta vastaavat aluehallintovirastot. Aluehallintovirastojen määräykset ovat voimassa 1.8.2020–31.8.2020. Tartuntatautilaki mahdollistaa määräysten antamisen korkeintaan yhdeksi kuukaudeksi kerrallaan. Jos epidemiatilanne Suomessa pahenee, aluehallintovirastot arvioivat voimassa olevia päätöksiään uudelleen.

Rajoitusten lieventyessä järjestäjän vastuu tapahtuman turvallisuudesta korostuu entisestään. Tuomiokapi-tulit antavat tarvittaessa seurakunnille tarkempia soveltamisohjeita.

Tue Jul 21 08:33:43 EEST 2020