Seurakunnan toiminnan rajoitukset poikkeavat yleisistä rajoituksista

Kauhajoen kirkko talvisessa maisemassa

Aluehallintoviraston määräämät kokoontumisrajoitukset eivät suoraan koske uskonnollista toimintaa. Niinpä Kauhajoen seurakunta toimii hiippakuntamme tuomiokapitulin antamien sovellusohjeiden pohjalta.

Koronapassia ei voi ottaa käyttöön tavanomaisessa uskonnon harjoittamisessa: esimerkiksi jumalanpalveluksissa, hartauksissa, diakonisilla aterioilla tai kirkollisissa toimituksissa (mm. kasteet, vihkimiset ja hautaansiunaamiset).  Jos tällaisiin tilaisuuksiin osallistuu yli 50 henkeä, tilaisuuteen voidaan ottaa ilman koronapassia enintään 1/3 tilaan hyväksytystä enimmäisväkimäärästä. Tällöin esimerkiksi Kauhajoen kirkkoon voidaan ottaa noin 270 henkeä ilman koronapassia.

Tavanomaiseen uskonnonharjoittamiseen ei lasketa esimerkiksi kirkkokonsertteja, yhteislaulutilaisuuksia tai juhlaruokailuja. Siksi niitä koskee yleinen 50 hengen kokoontumisrajoitus, ellei koronapassia oteta käyttöön. Konserttijärjestäjät voivat päättää itse koronapassin käytöstä kirkossa. Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksia järjestämme sekä koronapassin kanssa että ilman, jotta kaikilla olisi mahdollisuus osallistua. Ajankohtaisia tietoja jouluajan toiminnasta tulee Kauhajoki-lehden seurakuntapalstalle ja kotisivuillemme.

2021-12-07 15:24:35.0